Het Kanban-principe: Optimale beheersing van productieprocessen dankzij het Kanban-systeem

Kanban-principe - Goed om te weten

Het Kanban-principe werd oorspronkelijk in 1947 in Japan ontwikkeld door Taiichi Ohno van Toyota. Het is een systeem gebaseerd op het pull-principe om de materiaalstroom en de productie te controleren. Het doel is om een naadloze materiaaltoevoer voor de productie te verzekeren. Traditionele Kanban-systemen gebruiken twee bakken in een cyclus en doorgaans Kanban-kaarten als informatiedragers om het productieproces te controleren. Alle details, zoals artikelnummer en -omschrijving, vulhoeveelheid van de bak en leverancier, worden op deze informatiedrager gezet.

 

Kanban-proces bij Würth - Leveringszekerheid voor uw kleine onderdelen

Wij initiëren geautomatiseerde navulling en beheer van C-Parts binnen een Kanban-systeem op basis van de vraag, rekening houdend met uw branche, uw behoeften en uw eisen wat C-Parts betreft, en ontwikkelen een logistiek concept op maat. Als gevolg hiervan worden uw materialen "just-in-time" direct op de opslaglocatie aan u geleverd, wat u uitgebreide aanpassingsmogelijkheden biedt bij eventuele schommelingen in de vraag en de grootst mogelijke leveringszekerheid bij lagere voorraadniveaus.

De materiaalstroom wordt door Würth Industrie Service in Kanban-systemen beheerd via twee bakken, onze Würth kleine lastdrager W-KLT®2.0. De gebruikte informatiedragers zijn een Kanban-etiket in combinatie met verschillende technologieën voor de automatische controle van uw productieproces. Vroeger werd een handscanner gebruikt om de vraag te activeren. Tegenwoordig gebruikt meer dan de helft van onze klanten standaard op RFID gebaseerde systeemoplossingen voor geautomatiseerd nabestellen. Bij onze RFID-technologie draait alles om de geïntegreerde transponders, die informatie zoals baktype, artikelnummer, naam, vulhoeveelheid en batch opslaan en automatisch een bestelling activeren wanneer dat nodig is. Deze gegevens worden vanaf de productiefaciliteit van de klant rechtstreeks doorgezonden naar het centrale magazijn in Bad Mergentheim.

In ons Kanban-systeem kunt u uw directe materialen beheren, zoals bevestigingsmiddelen, bevestigingstechnologie, DIN/standaardonderdelen en speciale en tekenonderdelen, maar ook uw indirecte behoeften op het gebied van MRO, bedrijfs- en hulpmaterialen.

Kanban-cyclus

Gegevensbeheer in Kanban-processen

Elke bakbeweging wordt vastgelegd en gedocumenteerd, zodat we u op elk moment kunnen informeren over de status van uw Kanban-systeem. Dit is mogelijk dankzij de door ons ontwikkelde Kanban Management Software en ons gespecialiseerde Europese Kanban logistieke centrum in Bad Mergentheim, evenals de etiketten met streepjescode, RFID-tags en iBin®-modules.

De gegevens worden gebruikt voor het plannen van alle C-Parts dicht bij het gebruikspunt, voor regelmatige optimalisatie van de voorraadniveaus en magazijntechnologie, en voor bijwerking van statistische gegevens. Als klant kunt u alle gegevens ook vinden via het informatieplatform WIS-portaal.

Tegelijkertijd kunnen allerlei speciale onderdelen, op tekening ontworpen onderdelen en specifieke goederengroepen effectief worden verwerkt. Onze medewerkers plannen uw specifieke, kostentechnisch geoptimaliseerde oplossing in overleg met alle afdelingen. We implementeren het systeem in samenwerking met uw bedrijf en bieden verdere ondersteuning voor productstandaardisatie van uw C-Parts.


Dit vindt u misschien ook interessant: